"Csináljon bármit, ami nyitogatja szemét és eszét,
szaporítja tapasztalatait.
Ő azt hiszi: csak játszik.
De mi már tudjuk, mire megy a játék.
Arra, hogy e világban, otthonosan mozgó, eleven eszű és
tevékeny ember váljék belőle."

Varga Domokos

Az önkormányzat az  óvodáztatási kötelezettségét három csoportos óvoda fenntartásával és működtetésével valósítja meg.

Az óvodát 1903-ban alapították. Intézményünk egy régi száz éves épület toldozgatásával, hozzáépítésével nyerte  el a  jelenlegi állapotát. Az öltözők, mosdók korszerűsítésre értek. Sok eszközünk van a testneveléshez, melynek méltó helye egy torna szoba volna .

A nevelés három korcsoportban folyik. A 2010/11-es nevelési évben 78 gyermek van beíratva. A csoportok létszáma többségében magasabb a többször módosított 1993. évi LXXIX: tv. 3. számú mellékletében megadottaknál, miszerint az átlaglétszám 20, a maximum 25 fő.A leendő kiscsoportosok száma kevesebb, mint az iskolába induló gyermekek, de kis ingadozással létszámunk az eddigiekhez hasonlóan várható a következő 3-4 évben.

Az óvodánkban nő az etnikum, és a HHH gyermeke száma ami miatt komoly hátránycsökkentő szocializáció szempontjából is meghatározó szerepet töltünk be.

Szakemberhiány az óvodában nincs. Létszámunk megfelel a többször módosított 1993.évi LXXIX. tv. 1. számú mellékletében megadottaknak. Az óvoda többcélú közoktatási intézmény része, szakmailag önálló intézmény. A munkáltatói jogkört az iskola igazgatója gyakorolja.

Étkezési támogatásban a családok 2/3-a részesül. Az óvodában melegítő konyha van, az ételt megfelelő mennyiségben. és minőségben az iskolai konyhán főzik.

Nevelőtestületünk az Óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemében saját  helyi programot írt, mely figyelembe veszi az óvoda óvó-védő, szociális, valamint nevelő-személyiségfejlesztő funkcióját..

Programunk specifikuma a környezetvédelem, és a hagyományápolás. Megjelenik benne az a környezet amiben élünk, azok a helyi sajátosságok, hagyományok szokások, amelyek fontosak ,és megfogalmazódnak azok az értékek, amelyek számunkra, és az óvodahasználók számára fontosak .Erről a minőségbiztosítás során, melyet 2002-től működtetünk összegyűjtött partneri igényekben meggyőződhettünk. A kérdőívekből, és a programbeválás vizsgálatakor feladatainkat az elvárásoknak megfelelően határoztuk meg.

Nevelőmunkánkban igazodunk az élet változásaihoz, fejlődéséhez. Szakmai megújulásra törekszünk .A minőségbiztosítás rendszerének működtetése, a teljesítménymérés alkalmazása is innovatív magatartás.

Nyitottak és érdeklődőek vagyunk a korszerű pedagógiai kezdeményezések iránt. Ezeket megismerve beépítjük a programunkba a helyi lehetőségekhez igazodva.

2009/10-es nevelési évben részt vettünk a TÁMOP 3.1.4. pályázatban ,,ami szakmai fejlesztést eredményezett. Programunkat ekkor módosítottuk, kiegészítve a kompetencia alapú programcsomag elemeivel, módszereivel.(koperetív technikák fejlesztés. Jó gyakorlatot dolgoztunk ki, az intézmény innovációs tevékenységének eredményeként amely más intézmények számára is megtalálható a pályázatkiíró cég honlapján megtalálható szolgálati kosárban.

Intézményünkben logopédus, gyógypedagógus, segíti munkánkat , ami nagyon fontos ,hisz az alapító okiratunk lehetővé teszi a Sajátos Nevelést igénylő gyermekek nevelésére, akiknek száma nő. Pszichológus tanácsadás a szakszolgálaton keresztül igényelhetünk..

Az udvart pályázati, és más bevételből korszerűsítettük. Számítógépet a gyermekeknek a Brunszvik Teréz Pályázaton nyertünk amit a középső. és nagycsoportos gyermekek használnak, A nevelőtestület minden tagja r a Támop Pályázat keretében laptoppal rendelkezik, A technika segítségével új ismereteket, szerezhetünk ,a gyermekek számára sok módszertanilag érdekesebb , és használhatóbb anyagokkal végezhetjük a mindennapos fejlesztést. A nevelőszobában is lehetőség van a számítógép, Internet használatára. melyet az informatikai normatívából vásároltunk. Internet, kábeltévé  hozzáférés lehetősége adott. Dvd, Tv, hifi minden csoport rendelkezésére áll.

A nevelőtestületben minden pedagógus teljesítette a 7 évente kötelező továbbképzési feladatot ,az elmúlt nevelési évben a TÁMOP keretében is sok hasznos továbbképzésen vettünk részt. a vezető szakvizsgával rendelkezik, a továbbtanulási igény jó, költségvetés függő ,a kiemelt feladatok hoz megfelelő képzések piorítást élveznek.

Az intézmény szakmai programkínálatának rövid bemutatása.

Intézményünkben egy munkaközösség működik. Feladatait a nevelési évben meghatározott feladatokhoz kapcsolódik. Kiemelten foglalkoztunk a kompetencia alapú programcsomag bevezetése mindhárom csoportban. Az ehhez szükséges játékok elkészítése

Fontosnak tartjuk egymás munkájának megismerését, egymástól való tanulás képességét, a látogatás során erről mindenki pozitíven beszél.

A TÁMOP pályázat, és az IPR-es pályázat kapcsán sok óvodában bepillantást nyertünk. Ebben az évben részt vettünk egy határon átnyúló pályázatban amikor is Romániából fogadtunk vendégeket, óvónőket majd mi is meglátogattuk  az ottani intézményeket.

Jó kapcsolatunk van még Gávavencsellő , Kótaj óvodáival, ahol szükség esetén kicseréljük tapasztalatainkat., műhelymunkát folytatunk.

Kidolgoztuk a teljesítménymérés rendszerét , bevezettük alkalmazását.

IPR-es pályázatunkhoz szükséges projekt tervet készítettünk ,melynek fontos része az egyéni megfigyelő lap, és fejlesztőlap használata.

Bevezettük a Difer mérőeszköz használatát ,mely a hét  fontos képességterület fejlettségét vizsgálja ,pontos képet ad a fejlesztendő területekről.

Belső innovációként a Difer programhoz fejlesztő játékcsomagot dolgoztunk ki.

A fent említett pedagógiai törekvéseknek is a gyermek pontos megismerése a célunk. Az együttnevelés fontossága miatt igyekeztünk a szülői házzal  az iskolával a leendő első osztályos nevelőkkel jó kapcsolatot ,közös tevékenységeket( farsang,sportverseny, aszfalt rajz verseny,mese-ábrázoló foglalkozásokat szervezni kialakítani. A fogadóórán ,és a szülői értekezleten,nyíltnapon tájékoztatjuk a fejlesztőlapon szereplő tevékenységek elvégzéséről, tanácsokat adunk, a közös eredmény érdekében segítséget is kérünk.

Meggyőző munkát folytatunk ,hogy anyagi áldozatot is vállaljanak ,hogy gyermekeik részt vegyenek színházlátogatásokon, kirándulásokon, úszásoktatáson vegyenek részt.

Családi napot tartunk, ahol mozgással, különböző tevékenységek szervezésével(sportverseny, kézműves foglalkozás, táncház, közös főzés)alakítjuk életmódbeli szokásaikat elfogadjuk másságukat.

Intézményünk az Önkormányzat által meghatározott feladatának eleget tesz ,miszerint a településen élő óvodáskorú gyermekek be óvodázása már kiscsoportos kortól szinte 100%ban teljesül. Figyelembe vesszük továbbá a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek óvodáztatásának támogatására irányuló szabályozást, .A község ünnepségein mint falunap, mindenki karácsonya műsort adnak óvodás gyermekeink, melyben a halmozottan hátrányos gyermekeinket is bevonjuk, ez által a szülők szemléletét is formáljuk.

Foglalkozni kell sok olyan nevelési helyzettel ami pl Partneri elégedettségben jött ki(kommunikáció, magatartási viselkedés kultúra javítása

A személyiség megismerése, fejlesztése, a gyermek elfogadása olyannak amilyen. Elfogadás maga a feltétel nélküli szeretet.

Kulcskompetenciák ,integrálás, differenciálás, óvoda-iskola átmenet megvalósítása.

Befogadó pedagógia alapelve-eltérő szocializációs gyermekek, eltérő képességű gyermekek megközelítése .Minden gyermekekhez meg kell találni a hozzávezető kulcsot. a másság elfogadása ami életkori sajátosságból, testi adottságból, az etnikai hovatartozásból adódik.

A viselkedés a sajátos nevelésű gyermek elfogadása., elfogadtatása. Ez csak lépésről-lépésre, a szeretet nyelvén lehet.   Szükségleteinek, képességeinek  megfelelő  ütemű fejlesztés, ,az ehhez szükséges jó gyakorlati módszerek, megoldások keresése, kiegészítve az alkalmazottakat. Érzelmi biztonság amit a rugalmas jó napirend és az óvónő személyisége adhat.

Óvodáskor végére ez az nevelési attitűd .nagyobb esélyt teremt a tanulási tevékenység sikereihez., ami egyetlen esély a halmozottan hátrányos gyermekek számára a továbbtanulás, majd a munkaerő piacon való elhelyezkedésre.

A költségvetésünk évről-évre kevesebb, Így forrásainkat jótékonysági bál megrendezéséből származó bevétellel,és az Óvodásokért alapítvány számlájára utalt adó 1%-ból tudjuk kiegészíteni

.Az ingatlant felújítani karbantartani nem elég. Pályázati lehetőségeket kihasználva szeretnénk, ha sikerülne  az Önkormányzat azon törekvése, hogy felújításra benyújtott pályázat sikeres legyen. . A településen élő óvodás gyermeke 100%-os be óvodázása  továbbra is célunk.

A fent leírtak alapján is láthatjuk ,hogy a 108 éves óvoda falai között innovatív, tartalmas munka folyik, amihez szeretnénk az óvoda felújításával méltó formát adni a jelen, és jövő gyermekeinek.

Halász Melinda
Főigazgató